Lær med P. Christensen

Regler for vinterdæk i Danmark

Picture of Af Karoline A. Lagerberg

Af Karoline A. Lagerberg

september 15, 2025

Når vinteren banker på døren, bringer den ofte sne, is og glatte veje med sig. Det stiller store krav til både din bil og din kørsel. Et af de vigtigste elementer for din sikkerhed er bilens dæk. Men kender du reglerne og anbefalingerne for vinterdæk i Danmark?

I dette blogindlæg giver vi dig et overblik over regler, anbefalinger og praktiske tips til sikker kørsel i vintermånederne. Du får viden om de danske lovkrav, hvornår du bør skifte til vinterdæk, og hvordan du generelt kører mere sikkert i vinterføre.

Sæt dig godt til rette, og bliv klogere på alt det med vinterdæk.

Er vinterdæk lovpligtige i Danmark?

I Danmark er det ikke pålagt at skifte til vinterdæk i en bestemt periode, som man kender det fra andre lande.

Til gengæld trådte der i 2025 en vigtig regel i kraft: Det er ulovligt at køre med dæk, der er åbenbart uegnede til det aktuelle føre. I praksis betyder det, at sommerdæk ikke må bruges på sne- eller isglatte veje. Bliver du stoppet af politiet under sådanne forhold, kan det udløse en bøde på 1.000 kr. pr. dæk – og i sidste ende er det politiet, der vurderer, om dine dæk er egnede til vejret.

Kort fortalt: Loven siger ikke, at du skal have vinterdæk i en bestemt periode, men den kræver, at dine dæk altid passer til vejret.

Hos P. Christensen anbefaler vi at skifte til vinterdæk, når temperaturen falder under 7 grader. Det er den bedste løsning for at sikre både din egen og dine medtrafikanters sikkerhed på vejene.

Hvad er et vinterdæk?

Et vinterdæk er ikke bare et “tykkere” dæk. Et vinterdæk er udviklet til at fungere optimalt i koldt vejr og på glatte veje.

  • Gummiblanding: Vinterdæk er fremstillet af en særlig gummi, der forbliver blød og fleksibel ved lave temperaturer – typisk under 7 grader. Det giver dækket bedre kontakt med vejen end et sommerdæk, som bliver hårdt i kulden.
  • Lameller i mønsteret: Slidbanen består af små lameller (små riller), som griber fat i sne og is. De bevæger sig en smule i forhold til hinanden, hvilket gør dækket selvrensende og giver et sikkert vejgreb selv i sjap og sne.
  • Kortere bremselængde: Takket være den bløde gummiblanding og de dybere riller bremser vinterdæk betydeligt bedre end sommerdæk, når temperaturen falder til under 7 grader.
  • Godkendelsesmærker: For at et dæk kan kaldes et vinterdæk, skal det være mærket med M+S (Mud + Snow) og det velkendte snefnugsymbol (3PMSF – Three Peak Mountain Snowflake). Snefnug-mærket er din garanti for, at dækket lever op til særlige krav for ydeevne i vinterføre.

Med andre ord: Vinterdæk er ikke bare “et andet dæk” – det er et stykke højteknologisk sikkerhedsudstyr, der kan gøre forskellen mellem at stå fast og at skride ud på en vintervej. Når vi ved, hvad vinterdæk er, giver det også mening at se på, hvornår du bør skifte til dem.

Forskellige dæktyper
Illustration af forskellen på vinter,- helårs- og sommerdæk

Hvornår bør du skifte bil vinterdæk?

Selvom loven på nuværende tidspunkt kun fokuserer på selve føret, er der en god tommelfingerregel for, hvornår det er tid til at skifte dæk. Denne enkle huskeregel gælder både for sommer- og vinterdæk:

  • Skift til vinterdæk: Når temperaturen konstant er under 7 grader. Dette sker ofte omkring efterårsferien.
  • Skift tilbage til sommerdæk: Når vejret stabilt holder sig over 7 grader. Dette sker typisk omkring påske.

Bonus-tip: Vent ikke på den første sne. Når vintervejret melder sin ankomst, bliver værkstederne hurtigt fuldt bookede, og du kan risikere lang ventetid på selve dækskiftet.
Skal du ud og investere i nye dæk, kan der også være lang leveringstid – især på populære mærker som Mercedes-Benz. Bestil og book derfor i god tid, så du er sikker på både at få de rigtige dæk og en tid på værkstedet.

Se vores udvalg af nye vinterdæk i vores webshop her.

Hvad med helårsdæk?

Helårsdæk er blevet et populært valg – særligt blandt elbilsejere og bilister med et begrænset kørselsbehov om vinteren. De fungerer som et kompromis mellem sommer- og vinterdæk og kan derfor være både praktiske og økonomiske. 

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at helårsdæk ikke kan matche et rigtigt vinterdæk, når vinteren for alvor viser tænder. Når der er sne eller is på vejen, vil et vinterdæk altid give et bedre vejgreb, kortere bremselængde og større sikkerhed. Samtidig skal du være opmærksom på den nye regel fra 2025: Dine dæk må ikke være “åbenbart uegnede” til føret – og det er i sidste ende politiet, der vurderer det. Med andre ord kan du risikere en bøde, hvis dine helårsdæk (eller vinterdæk) ikke lever op til kravene.

Hvis du vælger helårsdæk, anbefaler vi derfor, at de – ligesom vinterdæk – har en mønsterdybde på minimum 3-4 mm. Det øger både sikkerheden og sandsynligheden for at komme frem, når vejret viser sig fra sin barske side.

Helårsdæk kan være en fornuftig løsning for bilister med begrænset vinterkørsel. Men kører du meget eller skal du ud på længere ture i sne og is, er vinterdæk fortsat det sikreste valg.

Hvor dybt skal mønsteret være?

I Danmark er lovkravet til dækmønster minimum 1,6 mm. Men når det gælder vinterkørsel, er dette langt fra nok til at sikre et ordentligt vejgreb.

Derfor anbefaler både vi og FDM, at vinterdæk som minimum har 3 mm mønsterdybde – og helst 4 mm, hvis du ofte kører i områder med sne og is. Den ekstra dybde gør nemlig, at dækket bedre kan aflede vand og slud, hvilket reducerer risikoen for akvaplaning og giver dig mere stabilitet på glatte veje.

Læs mere om FDM’s anbefalinger i artiklen: Vinterdæk til bilen

I Danmark er lovkravet til dækmønster minimum 1,6 mm. Men når det gælder vinterkørsel, er dette langt fra nok til at sikre et ordentligt vejgreb.

Derfor anbefaler FDM, at vinterdæk som minimum har 3 mm mønsterdybde – og helst 4 mm, hvis du ofte kører i områder med sne og is. Den ekstra dybde gør nemlig, at dækket bedre kan aflede vand og slud, hvilket reducerer risikoen for akvaplaning og giver dig mere stabilitet på glatte veje.

Læs mere om FDM’s anbefalinger i artiklen: Vinterdæk til bilen

Se vores korte video, hvor en af vores mekanikere viser, hvordan du tjekker mønsterdybden. Se videoen her.

Dækmønster
Video med mønster

Fordelene ved at bruge vinterdæk

Den vigtigste grund til at skifte til vinterdæk er ganske enkelt sikkerhed. Forskellen mellem sommer- og vinterdæk i vinterføre er markant – og kan i sidste ende være afgørende for både dig og andre trafikanter.

  • Kortere bremselængde: På sne- eller isglatte veje kan et sommerdæk have op til dobbelt så lang bremselængde, som et vinterdæk.
  • Bedre vejgreb: Vinterdækkets lameller og bløde gummiblanding sikrer bedre greb, når du accelererer, bremser eller styrer – hvilket giver dig langt mere kontrol over bilen.
  • Øget fremkommelighed: Risikoen for at sidde fast i sneen, f.eks. på en bakke eller i en snedrive, er væsentligt mindre med vinterdæk.

Helårsdæk kan være en løsning for bilister med et meget begrænset kørselsbehov om vinteren. Men det er vigtigt at huske, at selv de bedste helårsdæk aldrig yder helt så godt, som et vinterdæk under rigtige vinterforhold.

Gode råd til sikker kørsel om vinteren

Selv de bedste dæk kan ikke kompensere for uforsigtig kørsel. Her er dine vigtigste huskeregler:

  • Sænk farten: Det lyder simpelt, men det er det mest effektive råd. En lavere hastighed giver dig markant kortere bremselængde og mere tid til at reagere.
  • Hold afstand: Forøg afstanden til den forankørende bil. FDM anbefaler mindst 2-3 sekunders afstand i vinterføre.
  • Kør jævnt: Kig langt frem i trafikken, og undgå pludselige opbremsninger, accelerationer og sving.
  • Rens bilen for sne og is: Sørg for, at alle ruder, spejle og lygter er helt frie, før du kører. Sne på taget kan glide ned og blokere dit udsyn eller flyve af og genere andre trafikanter.
  • Kend din bil: Lær, hvordan din bils anti-udskridningssystem (ESC) fungerer. I de fleste tilfælde skal det være slået til, men i sjældne situationer (f.eks. ved fastkørsel i dyb sne) kan det være en fordel kortvarigt at slå det fra. Læs bilens instruktionsbog.

Vi har spurgt en af vores erfarne mekanikere om deres bedste råd til sikker kørsel i vintermånederne – se dem her.

Kort om pigdæk og snekæder i Danmark

Selvom de sjældent er nødvendige i det danske vintervejr, er det godt at kende reglerne:

  • Pigdæk: Det er tilladt at køre med pigdæk i Danmark i perioden fra 1. november til 15. april. Hvis du bruger pigdæk, skal de monteres på alle fire hjul.
  • Snekæder: Du må gerne bruge snekæder, når vej- og vejrforholdene kræver det.

Hvis du planlægger at køre til udlandet på skiferie, skal du være opmærksom på, at der gælder andre og ofte strengere regler for vinterdæk, pigdæk og snekæder i lande som Sverige, Norge, Tyskland og Østrig.

Konklusion

I Danmark er der ingen lovkrav om at skifte til vinterdæk, men dine dæk skal altid passe til vej- og vejrforholdene. I praksis betyder det, at vinterdæk er den mest sikre og ansvarlige løsning, hvis du kører i vintermånederne. Der anbefaler vi hos P. Christensen, at du skifter til vinterdæk, når temperaturen falder under 7 grader. Sørg samtidig for at tjekke mønsterdybden og vær ekstra opmærksom i trafikken – så er du godt rustet til en tryg, stabil og sikker kørsel bag rattet.

Vi håber, at guiden har gjort dig klogere på reglerne og givet dig mere ro i maven, når frosten rammer. Har du spørgsmål eller brug for rådgivning om valg af dæk, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi hjælper dig gerne videre.

Relaterede indlæg

Afdelinger

Kampagne

Nye biler

Brugte biler

Vi fandt ikke en bil som passer.

Vi sender dig videre

Hvis ikke du bliver sendt videre så klik på dette link

Korttidsleasing

Vi fandt ikke en bil som passer.

Vi sender dig videre

Hvis ikke du bliver sendt videre så klik på dette link

Nyheder

Kend din bil

Medarbejder

Ingen resultater fundet

Din søgning gav ingen resultater.

For at finde de ting du søger kan du overveje:

  • At søge med andre ord, eller på en bredere måde
  • Tjekke om du har stavet korrekt
  • Ringe til vores kundecenter på tlf. 70 202 203
Scroll to Top