P. Christensen | Nyhed

Afgiften på elbiler står til at stige 2027

Hvad betyder de nye afgiftsregler for dig?

Overvejer du en ny elbil eller elektrisk varebil? Så er der god grund til at holde øje med afgiftsreglerne frem mod årsskiftet.

Fra 1. januar 2027 står registreringsafgiften på elektriske personbiler og varebiler til at stige. Det skyldes den planlagte, gradvise indfasning af registreringsafgift på nulemissionskøretøjer, som blev udskudt ét år i forbindelse med finansloven for 2026.

Det betyder ikke nødvendigvis, at alle elbiler bliver dyrere fra nytår. Hvor stor betydning ændringen får, afhænger blandt andet af bilens afgiftspligtige værdi.

Som reglerne ser ud i dag, stiger registreringsafgiften på elbiler fra 366.000 kr. fra 1. januar 2027. Om afgiftsstigningen bliver gennemført som planlagt, afhænger af, om politikerne ændrer de gældende regler inden årsskiftet.

Læs mere om reglerne for nulemissionskøretøjer hos Skat.

Har du spørgsmål? Kontakt os på tlf. 70 202 203

Hvad ændrer sig fra 1. januar 2027?

Elbiler har i en årrække haft en lavere registreringsafgift end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Den fordel er efter de nuværende regler ved at blive gradvist udfaset.

I 2026 beregnes registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer som 40% af den almindeligt beregnede registreringsafgift. Fra 1. januar 2027 stiger denne andel efter de gældende regler til 48%. Samtidig reduceres de særlige fradrag for nulemissionskøretøjer.

For elektriske personbiler betyder det, at biler over 366.000 kr. med de nuværende forudsætninger står til at blive berørt. I 2026 ligger grænsen omkring 419.000 kr.

Ny Mercedes-Benz GLC with EQ Technology

Sådan kan priserne ændre sig

Det er svært at sætte et præcist beløb på, hvad en specifik bil kommer til at koste i 2027. Men med udgangspunkt i de nuværende afgiftsregler kan nedenstående bruges som en tommelfingerregel for elektriske personbiler.

Beregningerne er vejledende og tager udgangspunkt i uændrede priser og de afgiftsregler, der efter gældende lov træder i kraft 1. januar 2027. De faktiske bilpriser i 2027 kan derfor blive anderledes.

Det er svært at sætte et præcist beløb på, hvad en specifik bil kommer til at koste i 2027. Men med udgangspunkt i de nuværende afgiftsregler kan nedenstående bruges som en tommelfingerregel for elektriske personbiler.

Beregningerne er vejledende og tager udgangspunkt i uændrede priser og de afgiftsregler, der efter gældende lov træder i kraft 1. januar 2027. De faktiske bilpriser i 2027 kan derfor blive anderledes.

Læs mere hos FDM.

Det er registreringstidspunktet, der tæller

Hvis du overvejer en elbil inden årsskiftet, er der især én ting, du skal være opmærksom på:

Det er tidspunktet for indregistreringen – ikke tidspunktet, hvor du bestiller bilen – der afgør, hvilke afgiftsregler bilen bliver omfattet af.

Bestiller du eksempelvis en bil i november 2026, men bilen først bliver leveret og indregistreret i januar 2027, vil registreringsafgiften som udgangspunkt blive beregnet efter de regler, der gælder i 2027.

Derfor er det værd at være opmærksom på den forventede leveringstid, hvis du overvejer en elbil, der kan blive berørt af afgiftsstigningen.

Har du spørgsmål? Kontakt os på tlf. 70 202 203

Er afgiftsstigningen sikker?

Ja. Efter de gældende regler stiger registreringsafgiften fra 1. januar 2027, men reglerne kan fortsat nå at blive ændret politisk inden årsskiftet.

Det skete senest i forbindelse med finansloven for 2026. Her blev den planlagte indfasning udskudt ét år, så afgiftsniveauet for elbiler blev fastholdt i 2026. Ændringen blev vedtaget i december 2025.

Bilafgifterne er igen til politisk debat. FDM har blandt andet peget på usikkerheden for bilkøberne, mens der fortsat arbejdes med anbefalinger til fremtidens bilafgifter.

Derfor følger vi udviklingen og opdaterer siden, hvis reglerne ændres.

Hvad med elektriske varebiler?

De særlige regler for nulemissionskøretøjer omfatter også elektriske varebiler. Det betyder, at de efter de nuværende regler også får ændrede afgiftsvilkår fra 1. januar 2027.

Her kan regnestykket ikke direkte sammenlignes med personbiler.

Varebiler har deres egne regler for registreringsafgift og et særskilt fradrag for nulemissionsvarebiler. I 2026 er dette fradrag 76.000 kr. Fra 1. januar 2027 står det til at blive reduceret til 71.900 kr. Samtidig stiger den andel af den beregnede registreringsafgift, der skal betales, fra 40% til 48%.

Overvejer du en ny elektriske varebil til virksomheden, kan det derfor også være relevant at være opmærksom på registreringstidspunktet.

Mercedes-Benz eSprinter
Har du spørgsmål? Kontakt os på tlf. 70 202 203
Mercedes eActros

Hvad med elektriske lastbiler?

For lastbilerne er reglerne anderledes. Lastbiler med en tilladt totalvægt på over 4 ton, der er konstrueret og indrettet til godstransport, er som udgangspunkt fritaget for registreringsafgift. De bliver derfor ikke ramt af den samme planlagte afgiftsstigning som elektriske personbiler og varebiler.

Overvejer du en ny elbil?

Hvis du allerede overvejer at skifte til elbil, kan det være relevant at have de planlagte afgiftsændringer og bilens forventede leveringstid med i dine overvejelser.

Vi hjælper dig gerne med at finde den rette bil og få overblik over pris, leveringstid og de gældende vilkår.

¹Oplysningerne på siden er baseret på gældende lovgivning og kendte afgiftsregler på tidspunktet for udarbejdelsen. Regler, satser og fradrag kan blive ændret som følge af politiske aftaler eller ny lovgivning.

De viste beregninger og priseksempler er vejledende og forenklede og kan ikke betragtes som konkrete pristilbud eller forventede salgspriser. Den faktiske registreringsafgift afhænger blandt andet af det enkelte køretøjs afgiftspligtige værdi, udstyr og køretøjstype og de gældende regler på registreringstidspunktet.

Måske leder du efter…

Scroll to Top