Første el-lastbil til Danske Fragtmænd

Den grønne omstilling er i fuld gang hos Danske Fragtmænd, hvor vognmandsforretningen Peder Olsen & Søn netop har modtaget sit første eksemplar af den fuldelektriske FUSO eCanter, som skal køre distributionskørsel i Odense.

Det nye medlem af flåden er den første el-lastbil hos Danske Fragtmænd, der med omkring 1.800 biler er blandt Danmarks suverænt største distributionsvirksomheder. Med sin lydløse og 100 procent lokalt emissionsfri fremfærd overtager den elektriske lastbil en allerede eksisterende rute med op til 40 daglige stop i centrum af Odense, og ifølge driftsdirektør hos Peder Olsen & Søn, Michael Mertov, er den nye el-lastbil perfekt egnet til opgaven.

Ud af en samlet flåde på 70 lastbiler råder vognmandsvirksomheden foreløbig kun over en enkelt el-lastbil, men flere er på vej. For ifølge driftsdirektøren er der ingen tvivl om, at fremtidens tunge transport er elektrisk.

“Vores nye FUSO eCanter har en effektiv rækkevidde, som fint dækker behovet på helt samme vilkår som den diesel-lastbil, den tager over for. Og samtidig sender vi et klart signal om, at vi både kan og vil bidrage til en grønnere fremtid med lavere CO2-udledning, renere luft og mindre støj i byerne,” siger Michael Mertov.

FUSO-brandet er ejet og drevet af Mercedes-Benz Trucks, og her er produkt- og marketingchef, Mikael Voigt, glad for, at Danske Fragtmænd også kan se mulighederne i elektrisk distributionskørsel.

“Selvom der er en naturlig begrænsning i rækkevidden med el-lastbiler, så klarer eCanter fint turen i Odense, og med den noget større eActros vil Peder Olsen & Søn fra næste år kunne køre alle sine ture på Fyn helt grønt og emissionsfrit. Vi er meget stolte af at være valgt som leverandør af den første el-lastbil i flåden hos Danske Fragtmænd, og vi ser frem til levering af tre eCanter mere til Århus og København om kort tid,” siger Mikael Voigt.

FUSO eCanter har en totaltvægt på 7,5 ton og kan laste op til 3.180 kg med den letteste opbygning. El-lastbilen præsterer en rækkevidde på minimum 100 kilometer i bydrift takket være et batteri på 82,8 kWh, som kan lades helt op på omkring 9 timer i en ladestander. Med en hurtiglader er det desuden muligt at lade batteriet op til 80 procent på bare en time. 

Scroll to Top