Elektriske nyheder fra Daimler Truck løber med opmærksomheden på IAA Transportation 2022
Daimler Truck har adskillige interessante nyheder med, når transportmessen IAA Transportation 2022 løber af stablen i denne uge i Hannover. Her er det blandt andet muligt at opleve to nye varianter af Mercedes-Benz eActros, seneste generation af FUSO eCanter samt brintlastbilen GenH2.
Det er ingen nyhed, at Daimler Truck arbejder målrettet mod en fossilfri fremtid, for de første fuldt elektriske lastbiler fra blandt andet Mercedes-Benz og FUSO kører allerede rundt på vejene i Europa. Det gælder også i Danmark, hvor Dansk Retursystem senest fik leveret to eksemplarer af den nye Mercedes-Benz eActros 300.
Daimler Truck sigter efter, at de el- og brintdrevne modeller skal udgøre mindst 60 procent af alle nye solgte modeller i Europa allerede i 2030. Senest i 2040 skal alle modeller fra Daimler Trucks sub-brands, som foruden Mercedes-Benz og FUSO blandt andet tæller amerikanske Freightliner og Western Star, være 100 procent fossilfri.
Nu følger lastbilproducenten op med en række banebrydende nyheder, som med al tydelighed understreger, at der er handling bag ambitionerne om en komplet udfasning af diesel i modelprogrammet.
El og brint på IAA Transportation 2022.
På transportmessen IAA Transportation 2022, som afholdes i Hannover i denne uge, er det blandt andet muligt at opleve den nye Mercedes-Benz eActros 300 trækker, den nye fuldelektriske heavy-duty-trækker Mercedes-Benz eActros Longhaul, samt nyeste generation af ‘lastbybilen’ FUSO eCanter. Derudover vises brint-trækkeren Mercedes-Benz GenH2 også frem for offentligheden.
De nye modeller kan endnu ikke opleves på dansk grund, men hos Mercedes-Benz Trucks i Danmark er begejstringen hos eMobility- og PR-manager, Mikael Voigt, ikke til at tage fejl af:
“Nyhederne fra Mercedes-Benz og FUSO, som man kan opleve på IAA Transportation 2022, er mere end blot lastbiler med batterier. Der er tale om et modelprogram, som er bygget op fra bunden, og som ikke alene repræsenterer reelle alternativer til diesel, men som samtidig er økonomisk attraktive som følge af lavere driftsomkostninger,” siger Mikael Voigt og tilføjer, at ladenetværket i både Danmark og resten af Europa i øjeblikket udvides med stor hast – blandt and som følge af EU-lovgivning på området.
Mercedes-Benz eActros 300.
Den fuldt elektriske eActros 300 trækker er baseret på samme teknologi som distributionslastbilen eActros 300. Trækker-versionen er kompatibel med alle europæiske trailerstandarder, og takket være en batteripakke med en samlet kapacitet på 336 kWh præsterer eActros 300 trækkeren op til 220 kilometer på en enkelt opladning.
Drivlinen består af to elmotorer på bagakslen med en samlet effekt på 330 kW og peak-ydelse på op til 400 kW, mens batteripakken kan lades med en effekt på op til 160 kW. Dermed kan en fuld opladning klares på lige over en time.
Serieproduktionen begynder efter planen i anden halvdel af 2023.
Mercedes-Benz eActros 600 LongHaul.
Langturstrækkeren eActros 600 LongHaul sætter nye standarder med en batteripakke på 600 kWh, der sikrer en rækkevidde på omkring 500 kilometer på en enkelt opladning.
De enorme strømreserver er baseret på lithium-jern-fosfat-teknologi (LFP), som blandt andet er kendetegnet ved lang levetid og høj effektivitet. Batteripakken kan lades med ekstremt høj effekt, og med såkaldt ‘megawatt-opladning’ er det under optimale betingelser muligt at lade fra 20 til 80 procent på bare 30 minutter.
Drivlinen med to elmotorer leverer tilsammen 400 kW med op til 600 kW peak-ydelse, og både drivline og batteri er designet med lave driftsomkostninger og høj holdbarhed for øje. Det betyder en forventet levetid på minimum 1,2 millioner kilometer over en periode på 10 år.
Allerede næste år vil de første prototyper være klar til test på offentlig vej, og i løbet af 2023 leveres de første eksemplarer af eActros LongHaul også til kundetest hos blandt andre Amazon.
Europapremiere på FUSO eCanter.
Nyeste generation af FUSO eCanter har europapremiere på IAA Transportation 2022 med nyt sikkerhedsudstyr som Active Brake Assist 5 (ABA5) og Active Sideguard Assist. Den fuldelektriske light-duty ‘lastbybil’ fås i et væld af varianter fra 4,25 op til 8,55 ton totalvægt. Tre forskellige batteripakker med LFP-teknologi giver en rækkevidde på enten 70, 140 eller 200 kilometer. Alle batteripakker kan lades med en effekt på op til 104 kW.
Produktionen er planlagt til første halvdel af 2023.
Første offentlige præsentation: GenH2 brint-trækker.
Brinteknologien giver både rækkevidde og fleksibilitet, og med en mulig rækkevidde på 1.000 kilometer på en tankfuld er Mercedes-Benz GenH2 skabt til fremtidens tunge langturstransport.
De første prototyper af den banebrydende brint-elektrisk lastbil er allerede langt i et omfattende testforløb på både lukkede baner og på offentlig vej, og den banebrydende prototype kan for første gang opleves på IAA Transportation 2022.
IAA Transportation 2022 afholdes fra 20. til 25. september.