Mercedes-Benz Vans sætter fart på elektrisk omstilling i nyt samarbejde med amerikansk elbilsproducent.
Mercedes-Benz Vans vil være førende inden for elektrisk mobilitet, og nu tager varebilsproducenten endnu et skridt mod en komplet udfasning af benzin og diesel med et nyt joint-venture med den amerikanske elbilsproducent Rivian.
Mercedes-Benz Vans er allerede godt på vej med midsize-modellen eVito, large-modellen eSprinter og MPV’en EQV. En fuldt elektrisk version af kompakt-modellen Citan er også på vej, og målet er, at alle nyintroducerede varebiler fra Mercedes-Benz skal være fuldt elektriske allerede fra 2025.
Derudover er udviklingen af en ny, modulopbygget og fuldt elektrisk van-platform med navnet VAN.EA (Van Electric Architecture) i fuld gang. Med den nye platformsarkitektur sættes for alvor fart på omstillingen mod et fuldt elektrisk modelprogram, og VAN.EA skal udgøre det tekniske fundament for alle nye elektriske vans i midsize- og large-segmentet fra Mercedes-Benz allerede fra midten af indeværende årti.
Nyt joint-venture med Rivian.
Samtidig indgår Mercedes-Benz Vans nu et strategisk samarbejde med den amerikanske elbilsproducent Rivian. Det sker for at imødegå de ekstraomkostninger, som den omfattende omstilling til produktionen af batteri-drevne modeller medfører. Forventningerne er desuden, at det nye joint-venture vil kaste værdifuld erfaring og knowhow af sig for begge parter.
Planerne omfatter helt konkret et samarbejde om driften af en europæisk fabrik, som skal producere varevogne i large segmentet fra både Mercedes-Benz og Rivian. De første modeller skal efter planen rulle af båndet allerede om få år, og med samarbejdet tager Mercedes-Benz Vans endnu et skridt mod omstillingen til en fremtid med et 100% elektrisk modelprogram.
eSprinter fordobler rækkevidden.
I mellemtiden fortsætter videreudviklingen af det eksisterende modelprogram ufortrødent. Med tre batterivarianter og adskillige karosseriversioner er ambitionerne for næste generation af eSprinter ikke alene at kapre nye kundegrupper, men også helt nye markeder – herunder både USA og Canada. Afhængigt af konfiguration vil rækkevidden i den kommende version af eSprinter være mere end dobbelt så lang som den nuværende.