Lær med P. Christensen
Ordbog: Kend dine el-begreber
Af Karoline A. Lagerberg
april 5, 2024
Forside › Kend din bil › Ordbog: Kend dine el-begreber
Elektriske biler er blevet mere og mere populære i løbet af de senere år. Og som med alt andet, er der også en række tekniske begreber forbundet med det elektriske univers, som for begyndere kan virke overvældende. Du har garanteret stødt på begreber som; elektrisk rækkevidde, regenerativ bremsning, DC jævnstrøm og EV, men du er måske ikke helt sikker på, hvad de egentlig betyder?
Kendskab til disse begreber vil hjælpe dig med bedre at forstå, hvordan din elbil fungerer og hvordan du kan optimere dens ydeevne. I dette indlæg vil vi gøre dig klogere på de vigtigste og mest brugte begreber inden for elbilindustrien – vi har nemlig lavet en ordbog. Så lad os dykke ned i elbilernes fascinerende verden.
De mest anvendte begreber
Batterikapacitet
Det er mængden af elektrisk energi, som et bilbatteri kan lagre. Denne kapacitet er typisk angivet i kilowatt-timer (kWh). En højere kapacitet betyder, at bilen kan køre længere på en enkelt opladning.
Elektrisk rækkevidde
Det er den afstand, en elbil kan køre på en enkelt opladning. Rækkevidden kan variere baseret på forskellige faktorer som kørestil, vejrforhold og brugen af bilens funktioner som opvarmning og aircondition.
EV
EV er betegnelsen for et Electric Vehicle - altså en elektrisk bil. De kan også gå under betegnelserne: BEV (Battery Electric Vehicle) og E-REV (Range Extender Vehicle). EV kører på el og ikke benzin eller diesel.
Frunk
"Frunk" er en kombination af "front" og "trunk" og agerer som et bagagerum i fronten af bilen. Frunken giver ekstra opbevaringsplads og er udbredt blandt elbiler, da de konventionelle motorer er placeret foran.
HEV
HEV står for Hybrid Electric Vehicle - en hybrid elektrisk bil, som kombinerer en forbrændingsmotor med en elektrisk motor - altså en benzin eller diesel og elektricitet som brændstof.
Batteriet kan oplades ved hjælp af den indbyggede motor eller ved hjælp af regenerativ bremsning, som omdanner bremseenergi til elektrisk energi.
HEV
HEV står for Hybrid Electric Vehicle, som med andre ord er en hybrid elektrisk bil. Forbrændingsmotor kombineres med en elektrisk motor og bruger derfor både benzin eller diesel og elektricitet som brændstof.
HEV
HEV står for Hybrid Electric Vehicle - en hybrid elektrisk bil, som kombinerer en forbrændingsmotor med en elektrisk motor - altså en benzin eller diesel og elektricitet som brændstof.
Batteriet kan oplades ved hjælp af den indbyggede motor eller ved hjælp af regenerativ bremsning, som omdanner bremseenergi til elektrisk energi.
kWh
kWh står for kilowatt-time, og er en måleenhed for energi. Når det kommer til elbiler, refererer kWh til batteriets kapacitet - altså hvor meget energi det kan lagre. En elbil med et større batteri (kWh) vil have en længere rækkevidde.
kWh
kWh står for kilowatt-time, og er en måleenhed for energi. Når det kommer til elbiler, refererer kWh til batteriets kapacitet - altså hvor meget energi det kan lagre.
En elbil med et større batteri (udtrykt i kWh) vil generelt have en længere rækkevidde, da den kan lagre og bruge mere energi. Det er også vigtigt at bemærke, at antallet af kWh også vil påvirke, hvor lang tid det tager at oplade batteriet. Et batteri med en højere kWh-værdi vil tage længere tid at oplade end et med en lavere værdi.
Ladetab
Ladetab refererer til den energi, der går tabt når et elektrisk køretøj oplades. Ladetabet kan påvirke elbilens opladningstid og dens effektive rækkevidde. Et ladetab vil typisk ligge omkring 5-10%.
Labetab
Ladetab refererer til den energi, der går tabt når en elbil oplades. Det skyldes hovedsageligt ineffektivitet i opladningsprocessen, der kan opstå i flere trin, herunder når energien overføres fra strømkilden til bilens batteri, og når denne energi omdannes til kemisk energi i selve batteriet. Ladetab kan derved påvirke elbilens opladningstid og effektive rækkevidde.
Det er vigtigt at bemærke, at ladetab varierer baseret på forskellige faktorer, herunder strømkildens effektivitet, batteriets alder, og de omgivende temperaturforhold. Ladetabet ligger typisk omkring 5-10%.
LEV
LEV står for “Low Emission Vehicle”, og er den samlede betegnelse for el- og plug-in hybridbiler. De har en lavere emissionsudledning end de traditionelle benzin- og dieselbiler, da de kører på ren el.
Nødlader
En nødlader, der også kaldes en "mormor-lader", tilsluttes en almindelig stikkontakt, og den kan lade med 6A/1,4 kW. Den er kun beregnet til nødladning og bør ikke bruges til gentagne eller længerevarende ladninger over to timer.
Opladning
Der findes forskellige typer opladere til elbiler, herunder standard-opladere, hurtigopladere og ultra-hurtigopladere. Opladningstiden kan variere afhængig af bilens batteristørrelse og opladerens hastighed.
PHEV
PHEV står for “Plug-in Hybrid Electric Vehicles” også kendt under “Plug-in hybrid”. PHEV kombinerer en forbrændingsmotor med en elektrisk motor ligesom en HEV. En PHEV skal både tankes og lades.
PHEV
PHEV står for “Plug-in Hybrid Electric Vehicles” også kendt under “Plug-in hybrid”. PHEV kombinerer en forbrændingsmotor med en elektrisk motor ligesom en HEV, men har en større batterikapacitet og kan oplades direkte fra en ekstern strømkilde. Det giver dem mulighed for at køre længere på ren elektricitet, før forbrændingsmotoren tager over. En PHEV skal både tankes og lades.
Regenerativ bremsning
Det er en funktion, der gør det muligt for elbiler at genoprette energi under bremsning. Når du bremser, omdannes bilens kinetiske energi til elektrisk energi, som kan lagres i batteriet til senere brug.
V2L
Vehicle-to-Load (V2L) giver elbiler mulighed for at fungere som mobile strømkilder. Med V2L kan en elbil levere elektricitet til eksterne enheder eller apparater, såsom bærbare computere, mobiltelefoner og køleskabe.
WLTP
WLTP står for "Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure", som er en international standardiseret testprocedure for at bestemme brændstofforbruget og CO2-emissionerne fra biler.
PHEV
PHEV står for “Plug-in Hybrid Electric Vehicles” også kendt under “Plug-in hybrid”. PHEV kombinerer en forbrændingsmotor med en elektrisk motor ligesom en HEV. En PHEV skal både tankes og lades.
PHEV
PHEV står for “Plug-in Hybrid Electric Vehicles” også kendt under “Plug-in hybrid”. PHEV kombinerer en forbrændingsmotor med en elektrisk motor ligesom en HEV, men har en større batterikapacitet og kan oplades direkte fra en ekstern strømkilde. Det giver dem mulighed for at køre længere på ren elektricitet, før forbrændingsmotoren tager over. En PHEV skal både tankes og lades.
Regenerativ bremsning
Det er en funktion, der gør det muligt for elbiler at genoprette energi under bremsning. Når du bremser, omdannes bilens kinetiske energi til elektrisk energi, som kan lagres i batteriet til senere brug.
De mere tekniske begreber
AC-vekselstrøm
AC-vekselstrøm er en type strøm, hvor strømmens og spændingens retning skifter periodisk. Det er den mest almindelige form for strøm, der bruges i hjem, og den er også ofte anvendt til opladning af elbiler.
Batterigaranti
Batterigarantien kan variere fra mærke til mærke. Oftest tilbydes der en batterigaranti på otte år eller 160.000 km samt en restkapacitet (SoH) på et bestemt procenttal - det kunne f.eks. være 70%.
Batterikapacitet
Det er mængden af elektrisk energi, som et bilbatteri kan lagre. Denne kapacitet er typisk angivet i kilowatt-timer (kWh). En højere kapacitet betyder, at bilen kan køre længere på en enkelt opladning.
BMS
BMS står for "Battery Management System" og monitorerer batteriets ydeevne under kørsel og opladning. Systemet overvåger batteriets sikkerhed ved at kontrollere for tabte forbindelser og evt. kortslutninger.
CSS
CCS står for “Combined Charging System”, og er en europæisk standard for lynladning af elbiler. CCS kombinerer AC-vekselstrøm og DC-jævnstrøm i én enkelt port. Det gør altså, at den leverer helt op til 350 kW.
CSS
CCS står for “Combined Charging System”, og er en europæisk standard for lynladning af elbiler. CCS kombinerer AC-vekselstrøm og DC-jævnstrøm i én enkelt port. Det gør altså, at den leverer helt op til 350 kW. De fleste nye elbiler i Europa kommer med et CCS-stik som standard - ellers vil det være muligt at købe separat.
CEE
CEE er en international standard for industrielle stik og stikkontakter. Når vi taler om elbiler, handler CEE oftest om en type opladerkabel, som bruges til at forbinde elbilen med en industrielt stikkontakt til opladning.
CEE
CEE er en international standard for industrielle stik og stikkontakter. Når vi taler om elbiler, handler CEE oftest om en type opladerkabel, som bruges til at forbinde elbilen med en industrielt stikkontakt til opladning.
Disse slags ladere kan være virkelig nyttige for elbilsejere, der har brug for at oplade deres bil på steder, hvor der ikke er traditionelle ladestationer tilgængelige.
CEE-ladestik bruges bl.a. til events, hvor der skal bruges strøm til lyd og lys.
CHAdeMO
CHAdeMo er en hurtiglader, som hovedsageligt bruges i Japan/Asien. Elbiler med CHAdeMO skal have en separat kontakt til AC (vekselstrøm), og her vil der oftest benyttes et Type 1 ladestik.
DC-jævnstrøm
DC-jævnstrøm er en type strøm, som kommer direkte ind i bilens batteri. Det er den mest almindelige form for strøm i elbiler. DC-opladning lader direkte ind i batteriet og lader uden om OBC, hvilket gør det hurtigere for elbilen at lade op.
DC-jævnstrøm
DC-jævnstrøm (DC) betyder Direct Current, og er den type strøm, som kommer direkte i bilens batteri. Det er den mest almindelige form for strøm i elbiler, og det bruges til at drive elektriske motorer og andre enheder i bilen.
Hvis du ser en ladestation med "DC-ladning", betyder det, at du kan oplade din bil med en højere effekt.
DC benyttes ved hurtigladning (50-99 kW) og lynladning (>100 kW). DC-opladning lader direkte ind i batteriet og lader uden om OBC, hvilket gør det hurtigere for elbilen at lade op.
Fase
‘Fase’ er betegnelsen for ladeeffekten i dit ladestik. En 3-faset er hurtigere til at lade end en 1-faset. Du kan se om dit ladestik er 1-faset eller 3-faset ved at kigge på, om alle “hullerne” er fyldt ud, er de, er den 3-faset.
Fase
Du har med sikkerhed stødt på betegnelserne: 1-fase og 3-fase. ‘Fase’ er betegnelsen for ladeeffekten i dit ladestik. En 3-faset er hurtigere til at lade end den 1-faset - du kan sammenligne det lidt med en motorvej.
Trafikken vil som regel flyde hurtigere ved en udnyttelse af alle tre vejbaner frem for én vejbane - det er også gældende her; desto flere faser ladestikket har, desto hurtigere kan strømmen komme igennem.
Du kan se om dit ladestik er 1-faset eller 3-faset ved at kigge på, om alle “hullerne” er fyldt ud. Er alle hullerne fyldt ud, er den 3-faset.
Fasefordeler
En fasefordeler er en enhed, der hjælper med at regulere forsyningen af strøm til de forskellige faser i din bil. Den sikrer, at strømmen sendes korrekt til bilens batteri, så det kan oplades optimalt.
Fasefordeler
Fasefordeler er en enhed, der hjælper med at regulere forsyningen af strøm til de forskellige faser i din bil. Den sikrer, at strømmen sendes korrekt til bilens batteri, så det kan oplades optimalt.
En fasefordeler bruges til hurtigere opladning af en bil med et 1-faset ladestik. En 1-faset lader med 3,7 kW i timen, men med en fasefordeler kan der lades med 6,6 kW i timen, hvilket gør ladningen hurtigere.
HPC
HPC står for "High Power Charger", og er en nyere og mere moderne lynlader, som leverer en højere effekt end en almindelig ladestation. Den gør det muligt for dig at oplade din bil på kortere tid.
HPC
HPC står for "High Power Charger", og er en nyere og mere moderne lynlader, som leverer en højere effekt end en almindelig ladestation.
Den gør det muligt for dig at oplade din bil på kortere tid, og den er ofte tilgængelig på motorveje og andre steder, hvor du har brug for en hurtig opladning.
HPC lades via et CCS-stik.
Kapacitetsgaranti
En kapacitetsgaranti kigger på hvor meget kapacitet, der er tilbage på batteriet. Garantien varierer efter mærke, men vil oftest dække, hvis batteriet har en kapacitet på mindst 70% af den oprindelige kapacitet.
Kapacitetsgaranti
Et batteri holder ikke for evigt - og ligesom batteriet på din telefon vil maksimumskapaciteten også reduceres efter en del års anvendelse.
En kapacitetsgaranti kigger på hvor meget kapacitet, der er tilbage på batteriet. Kapacitetsgarantien varierer efter mærke, men som regel vil garantien dække, såfremt batteriet har en kapacitet på mindst 70% af den oprindelige kapacitet.
OBC
OBC står for "On-Board Charger", og styrer opladningen af bilens batteri fra en ekstern strømkilde. Den konverterer AC-vekselstrøm fra ladestationen til DC-jævnstrøm, som bilens batteri kan bruge.
OBC
OBC står for "On-Board Charger", og er en essentiel komponent i en elbil.
OBC'en styrer opladningen af bilens batteri fra en ekstern strømkilde, og konverterer AC-vekselstrøm fra ladestationen til DC-jævnstrøm, som bilens batteri kan bruge. OBC'ens ydeevne, målt i kW, bestemmer, hvor hurtigt en elbil kan oplades fra en AC-ladestation. Det vil sige, jo højere kW en OBC har, jo hurtigere kan bilen oplades.
Nettokapacitet
Nettokapaciteten refererer til den mængde energi, der faktisk kan bruges fra elbilens batteri. Selv om et bilbatteri måske har en bruttokapacitet på 60 kWh, er det ikke hele den mængde, der er tilgængelig for bilen at bruge.
Nettokapacitet
Nettokapaciteten refererer til den mængde energi, der faktisk kan bruges fra elbilens batteri. Selv om et bilbatteri måske har en bruttokapacitet på 60 kWh, er det ikke hele den mængde, som er tilgængelig for bilen at bruge.
En del af batterikapaciteten er reserveret til at sikre batteriets levetid og til at køre bilens andre systemer. Så selvom din elbil har en batterikapacitet på 60 kWh, kan den faktiske nettokapacitet, du kan bruge til at køre på, være lavere, f.eks. 55 kWh.
Nettokapaciteten er derfor en vigtig faktor for at bestemme bilens faktiske rækkevidde.
SoC
SoC står for "State of Charge", og bruges til at angive hvor meget energi, der er tilbage i din bils batteri. Det en vigtig indikator for elbilister, da det hjælper dig med at planlægge, hvornår du har brug for at oplade din bil.
SoC
SoC står for "State of Charge" og bruges til at angive hvor meget energi, der er tilbage i din bils batteri. Det er en procentdel, hvor 100% betyder, at batteriet er fuldt opladet, og 0% betyder, at batteriet er helt afladet.
SoC er en vigtig indikator for elbilister, da det hjælper dig med at planlægge, hvornår du har brug for at oplade din bil næste gang.
SoH
SoH står for "State of Health". og er en måling af batteris sundhedstilstand. Denne indikator udtrykkes som en procentdel, hvor 100% betyder, at batteriet har den fulde kapacitet, som da det var nyt.
SoH
SoH står for "State of Health", og er en måling af batteris sundhedstilstand. Denne indikator udtrykkes som en procentdel, hvor 100% betyder, at batteriet har den fulde kapacitet, som da det var nyt.
Med tiden vil batteriets SoH falde, hvilket afspejler et tab af kapacitet på grund af normal slitage og aldring. Det er vigtigt at bemærke, at forskellige faktorer såsom kørestil, opladningsvaner og klimatiske forhold kan have indflydelse på, hvor hurtigt SoH falder.
For at sikre en lang levetid for elbilens batteri er det afgørende at følge producentens anbefalinger for opladning og vedligeholdelse.
Type 1 og Type 2
Type 1 og Type 2 er to forskellige ladestik. Type 1 er mest udbredt i USA og Asien og bruges oftest til hjemmeladning. Type 2 er det mest almindelige ladestik i Europa og understøtter både 1- og 3-faseladning.
Forhåbentlig har vi gjort dig lidt klogere på nogle af de vigtigste begreber inden for elbilsuniverset. Elektriske biler er både miljøvenlige og økonomiske, og med den stigende popularitet af elbiler er det vigtigt at kende de grundlæggende begreber, så du kan forstå, hvordan teknologien fungerer. Hvis du overvejer at skifte til en elbil i nær fremtid, er det en god idé at blive endnu mere bekendt med disse begreber, så du kan vælge den rigtige bil og opladningsløsning.