P. Christensen

Serviceeftersyn

Ingen kender din bil bedre

Når det handler om vedligeholdelse af bil, er regelmæssige serviceeftersyn afgørende for at sikre, at din bil kører sikkert, og forbliver i topform. Et serviceeftersyn har til formål at forebygge skader og reparationer. Man kan sammenligne det med at gå til det årlige tandlægetjek, hvor tandlægen også undersøger for potentielle problemer og griber ind, inden de vokser sig store. Det samme gælder for det årlige serviceeftersyn.

Et grundlæggende serviceeftersyn består altid af olieservice, herunder oliefilterskift, aftapning og påfyldning af motorolie samt en grundig gennemgang og kontrol af bilens komponenter og filtre. Et serviceeftersyn kan også inkludere kontrol af bremser, dæk, lys, batteri samt kontrol af bilens væskestande.

Hos os er vi specialister i mærkerne Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, Honda, Mitsubishi, Hongqi og VOYAH. Det betyder, at vi har en dybdegående viden om hver enkelt model, og vi ved lige præcis, hvad din bil har behov for. Derudover benytter vi os også altid af originale reservedele for at opretholde bilens ydeevne og sikkerhed.

Vores dygtige mekanikere bliver løbende uddannet i de nyeste teknologier og teknikker, så de altid er opdaterede med den seneste viden og udstyr for det pågældende mærke. Vi stræber efter at sikre, at din bil fungerer optimalt og altid er i topform.

Book tid på værkstedet

I 100 år har vi specialiseret os i førsteklasses service.
Indtast din nummerplade nedenfor og book tid på vores værksted.

Værksted
Værksted
Værksted

Typer af servcieeftersyn

Vi tilbyder tre forskellige typer af eftersyn, så du kan vælge den, der passer bedst til dine behov:

  • Lille eftersyn: En grundlæggende gennemgang med fokus på de mest kritiske vedligeholdelsesområder.
  • Stort eftersyn: En mere omfattende service, der inkluderer en dybdegående kontrol af bilen.
  • Olieservice: Fokus på olieskift og oliepåfyldning samt kontrol af motorens generelle tilstand.

Læs her, hvad de forskellige serviceeftersyn indeholder, og få en oversigt over de specifikke kontroller og vedligeholdelsesopgaver, der udføres for at sikre optimal ydeevne og sikkerhed på din bil.

En grundlæggende eftersyn, som omfatter olieskift og udskiftning af oliefilter, kan derudover også inkludere:

  • Kontrol af bremse- og kølervæske
  • Smøring af døre
  • Kontrol og justering af lys
  • Kontrol og justering af dæktryk

Et lille eftersyn inkluderer de samme punkter som olieservice, men fokuserer desuden også på følgende:

  • Kontrol af bremser
  • Kontrol og justering af styretøj
  • Eftersyn af undervognen for eventuelle skader eller slitage

Det store eftersyn indebærer en mere grundig gennemgang og kontrol af bilens vitale dele. Dette inkluderer, ud over de nævnte punkter i det lille eftersyn, også:

  • Udskiftning af brændstof- og pollenfilter
  • Kontrol af kølervæske samt gear- og bagtøjsolier
  • Udskiftning af luftfilter
  • Justering af tændrør

Bremser og bilens airconditionservice er ikke inkluderet i en standardvedligeholdelse. FDM anbefaler derfor, at man specifikt beder om et tjek af disse punkter under et service.

Du kan læse mere om FDM’s anbefalinger til serviceeftersyn her: Serviceeftersyn på bilen: Alt du skal vide.

Skal et service overholdes?

Alle biler skal have et serviceeftersyn. Et serviceeftersyn er forebyggende – det vil sige, at det skal mindske risikoen for reparationer og skader. Oftest vil et serviceinterval være mellem 15.000 og 30.000 km alt efter mærke og model. Kører du mindre end 15.000 km om året, kan det være, at bilen skal til service hvert andet år.

Ved et serviceeftersyn tjekker vi bl.a. motorolie, oliefilter og påfylder ny olie, hvilket smører motoren, så den kan yde bedre, end hvis du kører på beskidt og gammel olie. Du kan også selv påfylde ny olie – det er dog vigtigt, at bilen får den rigtige olie, da det ellers kan skade motoren, og i værste tilfælde kan motoren brænde sammen. Ud over påfyldning af væsker foretager vi fejlsøgninger, som kræver den rigtige uddannelse og det rette udstyr. Det er ikke noget, som du selv kan undersøge – særligt de nyere biler er noget mere teknologisk udstyret end de ældre biler, hvilket kræver særligt teknisk udstyr.

Det er derfor vigtigt, at du overholder service og benytter dig af et autoriseret værksted, da der er mange faktorer, som kan påvirke bilens komponenter.

Hvor lang tid tager et serviceeftersyn?

Et serviceeftersyn vil tage mellem en til tre timer, afhængig af omfanget af serviceeftersynet. Finder vi flere opmærksomhedspunkter, vil vi altid kontakte dig, og først efter en accept fra dig, skifte reservedelen eller foretage reparationen.

Hvad koster et serviceeftersyn?

Prisen på et serviceeftersyn varierer efter mærke, model, bilens alder og kilometerstand.
Du er altid velkommen til at kontakte os, så vi kan skræddersy et tilbud til din bil. Du kan også bede om at få tilsendt et tilbud her.

Hvordan ved jeg, hvilket service min bil skal have?

Mercedes-Benz arbejder med A- og B-service. Nogle gange er bogstavet også efterfulgt af et andet bogstav eller et tal, hvilket angiver flere servicepunkter. Din Mercedes efterspørger automatisk et serviceeftersyn hvert år eller ved ca. 25.000 km. Bilen måler altid kvaliteten af væsker og bremsernes belægning, og vil derfor indkalde til netop dette. Du vil altid få besked på, hvilket type serviceeftersyn din Mercedes har brug for. 

Du kan læse mere om service A og B her: Hvad er et Mercedes-Benz service A? og Hvad er et Mercedes-Benz service B?

Biler fra Stellantis* har et serviceinterval, der varierer mellem 15.000 og 30.000 km, afhængigt af mærke eller model.

Alle elektriske Stellantis biler skal have et forkontrol, som skal udføres senest 12.500 km eller et år efter køb, alt efter hvad der kommer først. Denne kontrol omfatter en grundig gennemgang af bilens elektriske systemer og generelle tilstand for at sikre optimal ydeevne. Derefter skal et serviceeftersyn udføres efter 25.000 km eller hvert andet år for at vedligeholde bilens drift og sikkerhed. Dette serviceeftersyn inkluderer kontrol af batteriets sundhed, softwareopdateringer og andre nødvendige justeringer for at forlænge bilens levetid.

Hongqi og VOYAH kører efter 20.000 km eller hver 12 måned. 

*Peugeot, Opel, Citroën, Jeep, Fiat og Mitsubishi.

Fordele ved regelmæssig service

Regelmæssige serviceeftersyn på din bil er afgørende for at forlænge dens levetid og sikre en sikker og effektiv kørsel.

  • Forlæng levetiden på din bil: Regelmæssig vedligeholdelse kan forhindre store reparationer og forlænge bilens levetid.
  • Forbedret sikkerhed: Ved at holde din bil i topform minimerer du risikoen for nedbrud og ulykker.
  • Øget brændstofeffektivitet: En velholdt motor bruger mindre brændstof, hvilket kan spare dig penge i længden.
  • Højere gensalgsværdi: Biler med en dokumenteret servicehistorik har ofte en højere gensalgsværdi.

Ved at få professionelle til at udføre serviceeftersyn kan potentielle problemer identificeres og udbedres, før de udvikler sig til større, dyrere reparationer.

Vælg en serviceaftale til din bil

Serviceaftale

Hos P. Christensen kan du vælge at tilkøbe en serviceaftale til din bil, hvis du ønsker en nem hverdag med det fulde overblik og sikkerhed over din økonomi. Du betaler ét fast beløb hver måned, og du slipper til gengæld for overraskende værkstedsregninger.

Serviceaftale - Carepakker
Autoriseret værksted - hvorfor?
ChechmarkCreated with Sketch.
Ingen kender din bil bedre

Vi er uddannede i lige præcis din bil, og vi får de nyeste opdateringer fra fabrikken med jævne mellemrum.

ChechmarkCreated with Sketch.
Hold garantien

Få et stempel ved værkstedsbesøg fra et autoriseret værksted for at holde garantien på din bil.

ChechmarkCreated with Sketch.
Originale reservedele

Vi benytter originale reservedele efter fabrikkens forskrifter, så din bil ikke taber værdi ved evt. gensalg.

ChechmarkCreated with Sketch.
Konkurrencedygtige priser

Vi tilbyder konkurrencedygtige priser på alle værkstedsydelser. Kontakt vores værkfører for at få et tilbud.

ChechmarkCreated with Sketch.
Tæt samarbejde med fabrikkerne

Gennem et tæt samarbejde med fabrikkerne bliver vores personale løbende efteruddannet.

ChechmarkCreated with Sketch.
Sikkerhed

Sørg for at din bil opretholder sin komfort, kørsel, vejgreb og sikkerhed. Du forlænger samtidig bilens levetid.

Book tid på værkstedet

I 100 år har vi specialiseret os i førsteklasses service.
Indtast din nummerplade nedenfor og book tid på vores værksted.

Mød vores medarbejdere

Michell Graupner
Værkførerassistent, Mercedes-Benz personbiler
Bjarke Pagh
Værkfører, Mercedes-Benz personbiler
Jimmy Skjøth Lauridsen
Værkfører, Mercedes-Benz varebiler
Henrik Pasgaard Bergstrøm
Værkfører, Mercedes-Benz varebiler
Torben Rupert Nielsen
Værkfører, Mercedes-Benz lastbiler
Preben Andersen
Værkfører, Mercedes-Benz varebiler

Bo Augustinus
Værkførerassistent, Mercedes-Benz varebiler
Lars Bo Rasmussen
Værkfører, Mercedes-Benz lastbiler
Lasse Warburg Pedersen
Værkførerassistent, Mercedes-Benz personbiler
Kim Haase Jürgensen
Værkfører, Mercedes-Benz personbiler
Søren Bjerregaard
Værkfører, Mercedes-Benz personbiler
Jesper Jensen
Værkfører, Mercedes-Benz varebiler

Michell Graupner
Værkførerassistent, Mercedes-Benz personbiler
Bjarke Pagh
Værkfører, Mercedes-Benz personbiler
Jimmy Skjøth Lauridsen
Værkfører, Mercedes-Benz varebiler
Henrik Pasgaard Bergstrøm
Værkfører, Mercedes-Benz varebiler
Torben Rupert Nielsen
Værkfører, Mercedes-Benz lastbiler
Preben Andersen
Værkfører, Mercedes-Benz varebiler

Magnus Sternberg Ib
Eftermarkedsassistent
Michael Midtgaard
Værkførerassistent
Stefan Jørgensen
Værkfører
Christian Worm Terkelsen
Teknisk rådgiver
Daniel Kristensen
Servicechef
Kristian Poulios
Teknisk rådgiver
Kristian Bager Ljørring
Værkfører
Morten Tornøe
Værkfører
Martin Kristensen
Værkfører
Mikkel K. Hansen
Værkfører & pladeværkfører
Henrik Tornøe
Værkstedschef
Keld Ørum
Reservedelsekspedient
Jacob Hjordsvar Madsen
Værkfører
Daniel Mortensen
Værkfører
Preben Kirkegaard
Værkfører
Jesper Tønnes
Eftermarkedschef
Jacob Frost Ambrosius
Værkfører
Bjørn Thomsen
Værkfører
Daniel Byllemos
Kundemodtager

Steffen Bruun Trøjborg
Værkfører
Tom Mark Jensen
Værkfører
Claus Reinholdt Jensen
Værkfører
Lars Poulsen
Eftermarkedschef

Forskellige typer eftersyn

Som hovedregel består et serviceeftersyn altid af et olie og oliefilter skift, aftapning og påfyldning af motorolie
samt gennemgang og kontrol af bilens komponenter og filtre.

Synsbetingelser ikon

Det lille eftersyn

Består af olie og oliefilter skift, kontrol af bilens komponenter, filtre, lys, lygter, viskere og dæk, justering af dæktryk og dækslitage- og mønster, samt smøring af klapper og døre. Det kan også indeholde kontrol af udstødningssystem, styretøj samt undervogn.

Svensk nøgle ikon

Det store eftersyn

Et stort eftersyn omfatter oftest de samme kontrolpunkter som et lille eftersyn, men kan også indebære udskiftning af evt. pollen- og brændstoffilter, kontrol af luftfilter, tændrør og kølervæske. ​

Serviceeftersyn ikon

Olieservice

Et olieservice er det basale eftersyn, som lige som i navnet indebærer udskiftning af olie og oliefilter. Det kan også omfatte kontrol af køler- og bremsevæske, justering af dæktryk og lys samt smøring af klapper og døre.​

Med afdelinger i det meste af landet er P. Christensen altid i nærheden

Hos P. Christensen har vi solgt og serviceret biler siden 1924. Men der er sket meget siden dengang.
I dag har vi 11 afdelinger i det meste af landet og repræsenterer nogle af de mest anerkendte bilmærker som Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Hongqi og VOYAH.

Vi er en privatejet virksomhed gennem flere generationer og har en flad organisation, hvor hver enkelt medarbejder i høj grad bidrager til, at vi kan fastholde et meget højt serviceniveau og også give kunderne troværdig og god personlig rådgivning.

Scroll to Top