Lær med P. Christensen

Fra patent til verdenspremiere

Mercedes-Benz er kendt for deres innovative tilgang til sikkerhed, og de har gang på gang været pionerer inden for deres felt. Et af deres mest bemærkelsesværdige bidrag til bilindustrien er introduktionen af det vigtige sikkerhedssystem, som kombinerede fører airbags og sikkerhedsseler i et serieproduceret køretøj. 

Denne innovation har siden haft en enorm indflydelse på bilsikkerhedsstandarderne og satte nye standarder for hele industrien.

Første forsøg og udvikling

Udviklingen af airbaggen hos Mercedes-Benz begyndte allerede i år 1966, hvor ingeniører begyndte at eksperimentere med forskellige designs og materialer. I år 1969 gennemførte de deres første forsøg med airbags i frontalkollisionstest, hvor de analyserede effekten på passagerernes sikkerhed. Airbaggen blev udviklet som et supplement til sikkerhedsselen (som allerede blev opfundet i år 1903), men med den fordel at kunne polstre et større område af passagererne og dermed reducere risikoen for skader yderligere ved alvorlige frontalkollisioner.

Derudover arbejdede de også på at sikre, at airbaggen ville udløses korrekt under forskellige scenarier, således at den kunne yde optimal beskyttelse uanset kollisionens karakter.

I oktober i år 1971 anmodede Mercedes-Benz om patent for deres banebrydende airbagteknologi (DE 21 52 902 C2). Denne innovation lagde grundstenen til den senere succes med at implementere airbaggen i serieproducerede køretøjer.

Airbaggen blev en væsentlig sikkerhedsfunktion, der drastisk forbedrede beskyttelsen af passagerer ved kollisioner. Dette initiativ viste Mercedes-Benz’ engagement i at forbedre køretøjssikkerheden og satte en ny standard i bilindustrien.

Mercedes-Benz S-Klasse (W126) første airbag crash-test i 1969
Mercedes-Benz S-Klasse (W126) første airbag crash-test i år 1969

Verdenspremiere med S-Klasse (126) i 1981

Mercedes-Benz præsenterede deres banebrydende sikkerhedssystem, som kombinerede fører airbag og sikkerhedsseler, med lanceringen af Mercedes-Benz S-Klasse (126) i år 1981. De første biler med det innovative sikkerhedssystem blev leveret til kunderne i december, år 1980, og i februar, år 1981, præsenterede Mercedes-Benz systemerne på Amsterdam International Motor Show.

Kombinationen af fører airbag og sikkerhedsseler satte nye standarder for bilsikkerhed og banede vejen for andre bilproducenter til at følge trop. Det var tydeligt, at Mercedes-Benz havde taget et stort skridt mod at gøre biler mere sikre for alle passagerer.

Mercedes-Benz fortsatte med at udvikle deres airbagteknologi, og i september år 1987 havde de verdenspremiere på passager airbaggen med S-Klasse Sedan og Coupé. Denne milepæl understregede igen Mercedes-Benz’ position som førende inden for bilsikkerhed.

Enorm indflydelse på industrien

Introduktionen af kombinationen af fører airbags og passagersikkerhedsseler har haft en enorm indflydelse på bilindustrien. Mercedes-Benz’ innovative tilgang har ikke kun forbedret sikkerheden for deres egne kunder, men har også sat nye standarder, som mange andre bilproducenter har fulgt.

Deres fokus på sikkerhed inkluderer avancerede teknologier som kollisionsforebyggelse og automatiske nødbremsesystemer, hvilket har resulteret i færre skader og reddet utallige liv i trafikken. Deres kontinuerlige forskning og udvikling inden for sikkerhed løfter industristandarden og sætter nye benchmarks for fremtidige køretøjer.

Mercedes-Benz S-Klasse (2020)
Mercedes-Benz S-Klasse (223) fra 2020 med den revolutionerende frontairbag

Relaterede indlæg

Scroll to Top